
Bli kjent med Go-Ahead
I fjor tok Go-Ahead over driften av Sørlandsbanen. Men hvem er egentlig denne nye togaktøren som har dukket opp i Norge? Her kan du bli litt bedre kjent med dem.
Tekst: Kine Myrvold Foto: Go-Ahead
I oktober 2018 ble det kjent at det ikke lenger var VY som skulle kjøre tog på Sørlandsbanen. De som vant anbudet var det britiske togselskapet Go-Ahead. Kontrakten inkluderer trafikk mellom Oslo og Stavanger på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen i samarbeid med Kolumbus.
Det kommersielle navnet er Sørtoget, og det kjører langs Sørlandsbanen fra Oslo i øst og til Stavanger i vest. Langs strekningen finner du flere flotte sørlandsperler som Kristiansand og Arendal. Sørtoget er både tilpasset deg som skal på en kortere tur mellom to stasjoner eller deg som skal på en lengre reise. 15. desember 2019 kjørte de sin aller første tur på norske jernbaneskinner.
– Selv om Go-Ahead er en del av et internasjonalt konsern med all de erfaringer og ressurser det innebærer, er det en norsk organisasjon med norske ansatte som driver operasjonen i Norge, sier administrerende direktør Cathrine Elgin.
Selskapet ledes av Elgin og hennes ledergruppe. Til sammen har de 250 ansatte og har hovedkontor i Stavanger.
Saken fortsetter etter bildet.

Selv om Go-Ahead er et internasjonalt konsern, er det en norsk organisasjon med norske ansatte som driver operasjonen i Norge. Foto: Go-Ahead.
Liten forskjell for reisende
Som reisende vil man ikke merke så altfor mye til at det er Go-Ahead som står for driften av Sørtoget. Det er mange av de samme konduktørene og lokførerne som tidligere, pluss noen til. Du kommer etterhvert til å bli godt kjent med deres mørkeblå uniform med turkise detaljer.
Prisene vil også være omtrent de samme som før. Laveste pris fra Oslo til Stavanger er 249 kr for barn og student, og 329 kr for voksen og honnør. Laveste pris fra Oslo til Kristiansand er 249 kr. Dette gjelder alle passasjerkategorier.
– Skulle prisene være høyere enn dette er det på grunn av stor etterspørsel. Ofte vil det være penger å spare på å bestille billetter i god tid – akkurat slik det er når man bestiller flybilletter, sier Elgin.
I menyen til cafévognen finner du både tradisjonell mat, vegetarisk og vegansk mat, samt glutenfritt og laktosefritt. Vil du unne deg litt ekstra komfort på turen, kan du også kjøpe nakkepute, øyemaske, ørepropper og andre reiseeffekter ombord.
Saken fortsetter etter bildet.

Det vil være penger å spare på å bestille billetter i god tid. Foto: Go-Ahead.
Høye ambisjoner
Miljødirektoratet la nylig frem rapporten Klimakur 2030, som viser hvordan Norge kan kutte 40 millioner tonn CO2 innen 2030. Nær 30 prosent av kuttene kan tas på veitransport. Regjeringens mål er at Norge skal kutte utslippene med 50-55 prosent sammenlignet med 1990 i løpet av ti år.
– Det er ikke rart vår ferske samferdselsminister Knut Arild Hareide sier klima er hans prioritet nummer én. Det er en prioritering vi deler, og om Norge skal nå sine mål for kutt i utslipp, må mange flere enn i dag velge tog fremfor bil. Og fremfor fly, sier Elgin.
Hun forteller at Klimakur ikke har utredet tiltak i luftfarten, men at utslippene fra innenriks flytrafikk utgjorde 2,5 prosent av de totale norske klimagassutslippene i 2018. Utslippene fra personbiltransporten og lufttransporten var på henholdsvis 4,68 millioner tonn CO2 og 1,29 millioner tonn CO2 i 2018, ifølge Miljødirektoratet. For jernbane var tallet 0,05 tonn CO2.
– Det er med andre ord ingen tvil om at for hver passasjer som flyttes fra bil og fly til tog, så oppnår vi en betydelig klimagevinst, sier hun.
Go-Ahead Norge skal de neste ti årene kjøre tog på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. De forteller at de bygger hele sin forretningsmodell på å få flere til å ta toget. Derfor jobber de målrettet med servicetilbud og stabilitet i driften for å sikre at flest mulig mennesker foretrekker å slappe av på toget fremfor å stresse i sikkerhetssjekker på flyplasser eller stampe i bilkøer.
– Vi vil også, når vi har bedre data om reisevanene på våre strekninger, vurdere tilpasninger i pris som kan lokke flere over på tog. Muligheten er også tilstede for at vi kan sette opp flere avganger i perioder hvor det er kundegrunnlag for det. Et annet grep, som kanskje er særlig effektivt for at flere velger tog fremfor fly, er å få på plass en mulighet for at flere kan sove om bord – slik at nattpendling blir et komfortabelt alternativ.
Med fullt fokus på sikkerhet og punktlighet oppnådde selskapet faktisk en punktlighet på 92 prosent de første to månedene – noe som er enda bedre enn målsettingen Bane NOR har på landsbasis.

– Vi bygger hele vår forretningsmodell på å få flere til å ta toget, sier administrerende direktør Cathrine Elgin. Foto: Go-Ahead.
Kjekt å vite
- Billettsalg på tog starter 90 dager før avgang, de første som bestiller billetter får ofte de laveste prisene.
- Billetter kan bestilles på go-aheadnordic.no, og hos kundesenter på tlf 61 25 80 00. I tillegg kan man bestille billetter på Enturs automater, på Enturs app eller Entur.no, og på Vy.no og i Vys app.
- Honnørkategorien gjelder deg som er over 67 år på avreisedagen, deg som mottar uførepensjon etter trygdeloven eller om du er blind, døv-blind eller svaksynt. Har du rett til honnørrabatt gjelder også rabatten for din ektefelle eller registrerte partner når dere reiser sammen.
- Menyen i cafévognen på Sørtoget er ny og denne finner man på Go-Aheads nettsider go-aheadnordic.no.