
2.500 middager til Kirkens Bymisjon
I slutten av oktober startet Kirkens Bymisjon sin kampanje «Gled en som gruer seg til jul». Oslo S ønsket å bidra med én middag pr. nye likerklikk på Facebook-siden, med et mål om til sammen 2.500 middager/100.000 kroner. Det målet ble nådd i desember, og denne uken var senterleder på Oslo S Shopping, Torstein Heldal, på Kirkens Bymisjons kafé Møtestedet i Tollbugata, for å se hva pengene bidrar til.
Et «være eller ikke være»
Hos Møtestedet serverer de i snitt 150 middager daglig, så bidraget fra Oslo S dekker 17 dager med middager ved caféen.
– Bidrag som dette fra Oslo S og næringslivet forøvrig, representerer et «være eller ikke være» for at vi kan servere middager til mennesker i Oslos rus- og gatemiljø, sier virksomhetsleder Kari Gran ved Møtestedet og Kirkens Bymisjon.
– Møtestedet er et svært relasjonsbyggende og viktig lavterskeltilbud overfor mennesker i rus- og gatemiljøet i Oslo. Middagene og fellesskapet er veldig viktig i seg selv, samtidig som middagene også er med på å bygge relasjon og sette oss i posisjon til å bistå på ulikt vis, sier hun.
Kirkens Bymisjon driver kafeer og møtesteder i 17 norske byer. I Oslo har Møtestedet vært drevet i 14 år. Årlig har de over 40.000 besøkende fra 70 nasjonaliteter.
Mer enn en stasjon
Senterleder Torstein Heldal ved Oslo S er glad for å kunne bidra til et viktig tiltak overfor mennesker i byens rus- og gatemiljø.
– Oslo S er mer enn en stasjon, og en virksomhet med mange sider. Stasjonen har alltid vært involvert i Oslos bykjerne og dens brukere, og ønsker å gjøre noe mer utover å være byens sentralstasjon med handle- og spisesteder, sier Heldal.
– Kirkens Bymisjon er en av våre sentrale samarbeidspartnere, også gjennom avdelingen Sporet inne på Oslo S.